Aavistus ajasta / A Sense of Time, 2014, ed. 25 |
[English text below]
Eilisen juhannusaaton miniloman jälkeen palasin koneelleni jatkamaan Kyynelpuun oksia -sarjan kuvien viimeistelytöitä. Eilinen päivä meni saunan vieressä rannalla grillaten ja kahvitellen, ja häiriintymättömästä lämmöstä nauttien (täydellinen kesäilta!), ja tänään samanlainen rento kesäfiilis on jatkunut, vaikka kerrostalon työhuoneelleni olenkin taas siirtynyt. Aurinko paistaa, ikkunat ovat apposen avoinna ja tuuli puhaltelee muistilaput seiniltä, jotta en tietäisi, mitä kaikkea ensi viikolla pitikään tehdä. En välitä. Työ sujuu kerrankin ihanassa levollisuudessa. En tiedä minne pari viikkoa sisälläni vellonut paniikki on hävinnyt, enkä välitäkään ottaa siitä selvää.
Silti välillä harhauduin töistäni Twitterin pariin lukemaan uutisia. Alunperin aikomus oli päästä kartalle Brexitistä, mutta eteen pompannut otsikko The Unexpected Art of Posing in Trees hämäsi. AnOtherMagazinen jutussa kerrotaan saksalaisesta taiteilija Jochen Raißista, joka on kerännyt parikymmentä vuotta kirpparilta kuvia naisista, jotka poseeraavat puissa ja joista nyt tulee kirja - samanniminen kuin oman kuvasarjani: Women in Trees (mikä sinänsä ei ole mitenkään yllätyksellistä, ottaen huomioon kuvien sisällön...)
Omat kuvani eivät perustu mitenkään todellisiin kuviin: puut ovat oikeita, naiset niiden oksilla keksittyjä, mutta voisivat periaatteessa olla mahdollisia. Ensimmäinen mieleeni hahmottunut kuva-aihe ei ollut yksittäinen puu ja nainen, vaan suurikokoinen teos metsästä, jossa jokaisen puun oksalla istuisi yksi nainen. Teos on ollut puolivalmiina viitisen vuotta, koska en ole pystynyt toteuttamaan sitä niin isona kuin olisi tarkoitus (tämä on lähinnä finanssi- ei tekniikkakysymys), ja koska teema kuitenkin kiinnosti, päädyin sitten tekemään noin älppärinkannen kokoisia kuvia yksittäisistä naisista - yksittäisten hahmojen aihe sopi paremmin paperikoolle, joka oli käytettävissäni. Ne ovat kuin yksityiskohtia metsästäni. Ehkä tuon teemallisen kiertotien vuoksi en päätynyt kaivamaan mitään lisätietoa kyseisestä aiheesta - jos olisin, olisin ehkä jotenkin törmännyt Raißin projektiin ja löytänyt sen kautta vielä uusia ulottuvuuksia sarjaani. Mielessäni naisia puussa oli sopivan surrealistinen teema, mutta ehkä se surrealismi omaan päähäni tulee nimenomaan siitä, että sijoitan kuvieni naiset metsään, jossa puiden oksat ovat täynnä naisia. Nyt, kun katselen Raißin keräämiä valokuvia ja sitten omia Naisia puissa -sarjan töitäni, eihän niissä ole hitusenkaan surrealismia: naiset nököttävät oksilla niinkuin pitääkin, ja kuvat sopisivat aivan hyvin Raißin kokoelman jatkeeksi ilman, että niitä erottaisi muista kokoelman kuvista. Ainoana erona ehkä on se, että minun teosteni hahmoja ei ole koskaan ollut olemassa. (Ja edelleen näen niiden ympärillä metsän täynnä omilla oksillaan istuvia naisia, mutta niin näen nyt noiden Raißin kokoelman kuvien ympärilläkin!)
The Unexpected Art of Posing in Trees
Katso koko teossarja
---
Yesterday I had a little Midsummer Eve minivacation, after which I have now returned to work to continue finishing the works from the 'Branches of the Tree of Tears' series. Yesterday I spent the day in the lake shore, next to the sauna, barbequeing and having coffee, and just enjoying the undisturbed warmth of the perfect summer evening, and this relaxed feeling has continued to this day, even I'm now back at my work desk in the city. The sun is shining, the windows are wide open and the wind blows all my note-its from the wall, so I wouldn't know what was it that I was supposed to do next week. I don't mind. For once I'm working in total serenity. I don't know where the panic (that has bothered me for a couple of weeks) has gone, and I don't even care.
Yet I tend to wander away from my work time to time to Twitter to read some news. Originally I had in mind to read some news about Brexit, but then one headline captured my eye: The Unexpected Art of Posing in Trees. AnOtherMagazine has published a story about German artist Jochen Raiß who has collected photos of the women in trees for about twenty years, and which will be now published as a book, called exactly like my own print series 'Women in Trees' (which isn't surprising in any way, looking at what the pictures are...)
My print series is not based in any real photos: the trees are existing, the women sitting on the branches are from my imagination, but they could exist, I know. The first idea that came to my head, was not about one tree and one woman, but a very large sized print depicting a forest, where there would be one woman in one branch in each tree. The work has been half finished for over five years, because I haven't been able to make it (this is mainly a question of finances, not about technique). But because I had the theme in my head, I decided to make a series of prints with lone women in trees, sized about the same as LP cover - those lone characters fitted to this paper size I had without being too tiny. They are like details of the forest. Maybe because of the thematical round way I really didn't search any more information about this theme - if I had, maybe I had also found out about Raiß's project and also found new dimensions in my works. In my mind the women in trees was a fittingly surrealistic theme, but maybe the surrealism came specifically about the fact, that I had placed also these lone women sitting in trees to the forest full of women in trees. When I now look at the photos Raiß has collected, and then some of my own 'Women in Trees' series prints, I really can't find any surrealism in them: the women sit on their branches and in their trees as they would belong there, very naturally, and my prints would be easily fit next to Raiß's collection in a way that you couldn't really tell which one is a collection work, and which one is my art. The only difference is, that the women in my pictures never really were. (And I still see the forest full of women in trees around them, but then again, now I see them also when I look at the photos from Raiß's collection!)
The Unexpected Art of Posing in Trees
View my print series 'Women in Trees'
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti