Näytetään tekstit, joissa on tunniste maanantai. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste maanantai. Näytä kaikki tekstit

maanantaina, tammikuuta 24, 2022

Toimistotöissä - Office work

On kyllä ihan käsittämätöntä, mistä kaiken maailman paperityötä ilmaantuu työpöydälle ja vastaamattomia meilejä sähköpostiin... yhden viikon aikana. Olen jo vuosien ajan pitänyt maanantaita toimistopäivänä ja hiljalleen siitä alkaakin tulla ihan siedettävä rutiini, kun muistaa ottaa työpöydälle lepäämään kahvikupin ja korviin hyvää kuunneltavaa. 

It always astonishes me when I realise how much paper work there is on my desk and how much email to be replied there is in just one week's time. For years now, I've had office-Mondays and slowly it has turned in bearable routine, as long as I remember to bring a coffee cup on my desk and plug my earphones in.

Viime vuoden aikana maanantairutiinini täydentyi sillä, että päätin pyhittää sen täysin työkoneen äärellä istumiselle. Aiemmin yritin hoitaa kaikki paperiasiat nopeasti iltapäivään mennessä ja sitten vielä syöksyä luovan työn pariin illaksi, mutta jos jotain inhoan, niin aikataulun säläisyyttä. Sitä, että on koko ajan kiireen tuntu ja varttitunnin silpuiksi jaettu aika tuntuu karkaavan käsistä. Jossain vaiheessa tajusin, että en tuolla ryntäilyllä tuo toivomaani aikaa luovaan työhön, vaan ihan hirveän kuluttavaahan se oli ja heijastuu seuraavan päivänkin olotilaan.

During last year my Monday routine was once more changed a bit: I decided to dedicate it totally to sitting by my computer. Before I tried to clear all my paperwork by afternoon and then I ran back to my creative work for the evening, but if there's something I really hate, it's the scattered schedules. The feeling of hurry all the time and when the time just feels slipping away in short pieces. At one point I realised, that when I run around, it doesn't make me more any creative time, but it was just consumptive and I felt it often still in the very next day.

Joten nyt istun maanantaisin ihan kaikessa rauhassa toimistokoltussani koneen ääreen, hoidan vakuutukset, laskut ja kaiken muun virallisen, vastaan meileihin, teen kaikki muutkin paperiasiat ilman kiirettä. Ja jos aikaa jää, niin en paniikinomaisesti syöksy päätyöni ääreen, vaan teen ihan jotain muuta. Päivittelen Colorian väriartikkeleita tai - niin kuin nyt - jatkan harjoituksiani Illustratorin käytössä. Sen osalta erityisen mielekäs on projekti, jossa tutkin vanhoja väriympyröitä ja toisinnan ne Illustratorilla - ja teen niistä myös sellaiset versiot, jossa huomioin, mikä näiden yli satavuotiaiden ympyröiden alkuperäinen väri on todennäköisesti ollut. (Ja samalla totta kai tutustun niitä koskeviin alkuperäisiin materiaaleihin). Valmiit kuvat laitan myyntiin Colorian Society6-kauppaan.

That is why I now put my office worker's glasses on on Mondays, take care of all the insurances, bills and all the other official things, I reply my emails and do all the other paper stuff without any hurry. And if there's some time left, I don't rush to my main work, but do something completely different. I update Coloria colour articles - or, like at the moment - I continue my Illustrator practises. Especially I like my project where I study old colour wheels and re-make them using Illustrator - I also make interpretations where I try to find out which were the original colours of these colour systems, which were printed often over hundred years ago. (And of course I get to know the original materials at the same time.) The finished images can be bought at my Coloria Society6 store.

Yllättävää, kuinka paljon tämä lataa energiaa viikkoon: kiireettömyys ja se, että tekee jotain, joka on lähellä varsinaista päätyötä, mutta kuitenkin niin kaukana, että se ei painele samoja kuormittavuusnappuloita.

It's surprising how energizing this feels: the feeling of having time enough - and to do something which is near enough my main work, but still so far, that it doesn't burden so much.

.

maanantaina, lokakuuta 12, 2020

Lokakuista loiskintaa

Juuri eilen kerroin ystävälleni, että on se kumma, kun elokuun alun sairaalareissun jälkeen ei ole työpöydällä ollut muuta kuin melko karskeja vastoinkäymisiä (vedostilausten dramaattinen väheneminen ja suunnitteilla olleen tilaustyön peruuntuminen, laitteistojen rikkimeneminen, koevedosten epäonnistuminen ja palaaminen ihan alkupisteeseen muutamassa projektissa...) - mutta mikään ei oikein enää tunnu hetkauttavan. Sen kun sanoo vain jaa, tällaistakin ja puksuttaa vain eteenpäin seuraavaan hommaan sen enempiä vatvomatta. Ainoa, mistä olen jotenkin ärsyyntynyt, on uusi normaali -termin käyttö, enkä tiedä miksi. Mutta kaipa se niin on, että tästä jatkuvasta säädöstä ja pienten tulipalojen sammuttelusta on tullut se uusi normaali, ja että kaikkeen vain tottuu.

Mutta tänään, kun sain siirrettyä (jo maksetun ja jo kerran siirretyn) Habitarea varten ottamani majoitusvarauksen ensi vuodelle, itku tuli. Kyse ei ollut mistään pienestä rahasta, koska olin tehnyt varauksen hyvissä ajoin alkuvuonna (ennenkuin koronasta oli tietoakaan) ja ajatellut pyöreiden vuosieni vuoksi elellä kerrankin Habitaren läpi herroiksi ja siinä samalla nautiskella olemisestani... Mutta olin jo henkisesti valmistautunut menettämään maksamani rahat, ja olin liikkeellä enemmän sellaisella mentaliteetilla, että pyydän jonkinlaista paperia vakuutusyhtiötä varten, jos sieltä vaikka jotain onnistuisin itselleni saamaan takaisin edes joitakin pennosia. Majoitusvarauksen siirtäminen vielä kerran oli hiljainen pieni toiveeni, mutta jotenkin ehdin jo ajatella sen mahdottomaksi. Ja kun se onnistuikin, tajusin vasta omasta yllättävästä reaktiostani, kuinka suuri merkitys niillä asioilla lopulta on, vaikka niiden samantekevyyden tuntua ääneen ihmettelisikin.

No, uutta normaalia taitaa olla myös se, että olen jälleen kerran laittanut työhuoneen ovet kiinni kaikilta vierailuilta ja päättänyt, että aina sen ajan, kun ne ovat kiinni, tilattujen teosteni postitus on ilmainen. Ja se, että katson tilannetta kuukauden kerrallaan. 

Nykäyksittäin, niin tämä lokakuu yskii eteenpäin.

Mutta siitäkin selviää, kun laittaa lämpimät sukat jalkaa ja nauttii kupillisen teetä, kaikessa hiljaisuudessa.





maanantaina, huhtikuuta 08, 2019

Kun unohtaa pitää vapaata / When you forget to have days off



Aiemmin valitin, että kun on niin paljon kiirettä, ei ehdi kirjoittaa blogiin. Mutta ei näköjään ehdi (= saa aikaiseksi) kirjoittaa, vaikka mitään suunnatonta kiirettä ei olisikaan. Maaliskuun alun jälkeen olen elänyt juuri sellaista elämää, josta olen pitkään haaveillut. Yksinkertaista. Työn tekemistä ilman painostavaa kiirettä, aikaa myös muulle elämälle. Maaliskuussa ehdin kurssittautua muutamaankin otteeseen ja samalla löysin itselleni pitkään etsimäni tekniikan (en tiennyt, mitä etsin) toteuttaa erään katoamista kuvaavan teoskokonaisuuden.


***

Perjantaina lähdin aamulla Mikkeliin, jossa odotti näyttelyn ripustus Studiom3-galleriassa. Kieltämättä pitkästä aikaa sain itselleni nousemaan sellaisen jännityksen hien pintaan, kun pakettien lähettämisen jälkeen tajusin vasta kotona kuitista, että Matkahuollon virkailija ei ollutkaan lisännyt paketteihin särkyvänä-kuljetusta. Yleensä tarkistan kuitista asian samantien, mutta tällä kertaa virkailija toisti tilauksen niin monta kertaa oikein, ettei tarkistaminen ollut heti päällimmäisenä mielessäni - varsinkin, kun olin niin shokissa hinnannoususta. Vielä maaliskuun puolella kolmen paketin lähetys olisi mennyt yhtenä monikollilähetyksenä noin 70-80€ hintaan - nyt jokainen paketti menikin erikseen, ja lähetyksen yhteishinta oli 160€. Olisi ollut 190€, jos virkailija olisi muistanut lisätä erityiskäsittelyn lähetykseeni. Mieltä kuitenkin hieman huojensi se, että harvoinpa ne kuskit kuitenkaan pienellä präntättyä lukevat, ja laatikot oli käytännössä vuorattu varovasti-tarroilla. Ja ehjänähän ne perille menivät, turhaan uhrasin huolestumiselle aikaa.

Mikkelissä ja Studiom3:ssa olin perjantaina puolilta päivin, ja purin lähetyslaatikot. Siinäpä se työpäiväni sitten melkein olikin. Näyttelyn ripustus sujui äärimmäisen leppoisasti: katsoin teosten paikat, istuin sohvalla ja seurasin, kun ne ripustettiin. Ei varmaan ikinä ole näyttely noussut seinille yhtä nopeasti ja kevyesti. (Ensimmäiset kaksi teosta myytiin näyttelystä heti, kun ripustus oli saatu valmiiksi.) Ehdin vielä illalla kunnolla nauttimaan keväisestä Mikkelistä ja hotellihuoneessa kasvonaamio naamallani mitään tekemättömyydestä. Absoluuttisen täydellinen päivä.

Seuraava päivä jatkui samalla työluksuksella: hotellin aamiaiselta suoraan galleriaan, jossa oli tarjolla kuoharia ja täytekakkua. Ihmisiä kävi juuri sopivasti ja muutama teos löysi uuden kodin. Ja ulkona oli kevätpäivä kauneimmillaan! Paluumatkakin - matkalaukusta, pahvilaatikosta, junanvaihdosta ja syömättömyydestä huolimatta - tuntui kevyelle.

Toisaalta: työn keveys ja kiireettömyys ovat saaneet aikaan sen, etten ole kolmeen viikkoon hoksannut pitää yhtään varsinaista vapaapäivää. Eilinen sunnuntai sujahti vielä paperihommien parissa, mutta nyt heittäydynkin sitten alkuviikon vapaalle, enkä tee mitään työjuttuja, alkaen juuri nyt. En ole edes niin pahoillani kevätsään pakenemisesta. Tällainen sadepilvien luoma hämärä on aivan erilaista kuin lyhyestä päivästä johtuva: tämä on lempeä ja rauhoittava, ja juuri sopiva sille, että voi pujahtaa sohvan nurkkaan viltin alle kirjan kanssa, ja hörppiä teetä täydellisessä hiljaisuudessa.

---

Before I always complained how I have so much other things to do, and that's why I don't have time to write my blog. But it seems that I don't write even I would have some time. In March I've been living the life I always dreamt about. The very simple one. Working without any pressure, having time to other things in life too. In March I took part to some workshops and in one of them I found a technique I've been searching for a long time (without actually knowing what I'm searching for), to make an installation-like image series focusing on things vanishing.

***


On Friday  I traveled to Mikkeli, where I'm having an exhibition at Studiom3. There was some suspence in the air: when I sent the artworks via Matkahuolto bus service, I noticed only at home that the "careful handling" was missing from my receipt. I usually check my receipt at the site, but this time the official repeated my order for several times, so I didn't think about it - especially when the price was messing with my head. If I had sent those three boxes in March, it would have cost me about 70-80€ - but now each box was a separate issue, and the price for them was 160€. It would have been 190€ if the official had added the careful handling which I ordered. I wasn't truly worried though: the boxes were throughout covered with red warning stickers, and I guess the deliver guys rather read those big stickers than the small printed text. They arrived intact, so my worrying was totanny unnecessary.

I arrived in Mikkeli about noon, and emptied the boxes. And that was about it. Never has the exhibition set up been so easy: I just pointed where each artwork should be placed and then I sat on the sofa and watched the job to be done. (First two pieces were sold right after set up.) I had plenty of time to enjoy spring in Mikkeli and I sat on the hotel room with mud mask on my face, doing nothing. Absolutely perfect day!

The following day continued the same way: after hotel breakfast I walked straight to the gallery. Some bubbly and berry cake was served for my exhibition vernissage guests. I had plenty of visitors and a few artworks found a new home. The sun was shining and the air smelled as spring! Even the trip back home felt light - although I had to carry my suitcase and a big cardboard box through changing trains and I didn't find anything to eat...

On the other hand: this current lightness and leisuriness of my work has lead to the point where I haven't really had any days off for about three weeks. I still had to do some paper jobs yesterday, Sunday, but now I'm having my few days off, not thinking work at all. Starting right now. I'm not even sorry about the sunny, warm spring weather vanishing. This kind of hazy dusk created by raining clouds differs from the darkness that the short days bring aroung: this is kind and settling, and just perfect for reading a book and sipping tea in total quietness.








Henkilön Päivi Hintsanen (@paivi.hintsanen) jakama julkaisu

maanantaina, marraskuuta 21, 2016

Vahaa ja värejä / Wax and colours



Vähän nihkeä päivä: työ ei suju, luovuus kiertää kehää ja käsikään ei tottele, kaarteesta tulee viiva. Päätin siksi tehdä Värikki-vahaliituja. Aiemmin kirjavasta joukosta eri koostumuksellisia vahaliituja olen saanut hyvän sekoituksen (joka ei sekoitu harmaaksi mössöksi) käyttämällä mehiläisvahaa (ja aiemmin karnaubavahani jämiä, ennenkuin hoksasin, kuinka kallista se on), mutta nyt ei meinannut onnistua, ei sitten millään. Lopulta sain muutamia valmiiksi. Ajattelin kuvata ne komeassa kasassa promokuvia varten, mutta siitäkään ei juuri tänään tullut mitään, koska kameran akku on kateissa. Tabletilla räiskäisin muutaman kuvan basilikojen juurella - olin ne aiemmin tuonut leikkurin päälle nauttimaan päivänvalosta, kun ikkunan läpi sellaista ei saa. Jotenkin tuli sellainen olo, että kun itsellä on kaikki mennyt koko päivän vähän sivuraiteellaan, eikä yleensä piristävä väriterapianikaan auttanut, niin nauttikoon edes basilikat väliaikaisesta valokylvystään rauhassa.

It has been one of those days...: nothing goes well, creativity is running one circle around, and even my hand doesn't obey me, all curves turn up as straight lines. So, I decided to make some recycled wax crayons. Earlier I have succesfully used additional beeswax (and carnauba wax, before I realized how expensive it is...) to unify the wax mixture of different crayons (so that it wouldn't be just a grey mass), but this time it just wasn't about to happen for a long while. Finally I got some of them finished. I thought that I would photograph them in a nice high pile for some promo use, but today wasn't a day for it either: the camera battery is missing. I tooks some photos of the wax crayons in between my three basils - I brought them earlier under my full spectre daylight fitting, because they can't get any through the window. Somehow I just felt, that because the day has been a bit low, and not even my - usually so cheering - colour therapy crafts didn't help, let those basils enjoy the light without any disturbance.





maanantaina, heinäkuuta 27, 2015

Maanantai // Monday



Olen osallistunut erääseen gradu-tutkimukseen, jossa - muiden omalla luovalla työllään itsensä elättävien ja tutkimukseen osallistuvien kera - olen raportoinut työpäivieni sisällöstä yhden viikon osalta neljä kertaa vuodessa. Tänään sain kuulla ikäviä uutisia gradun kirjoittajalta ja projekti loppuu toistaiseksi. Mutta olin jo henkisesti niin valmistautunut jatkamaan hommaa, että ajattelin nyt raportoida päiväni kulusta tarkemmin blogissani tämän viikon osalta.

Joten, tässä tulee:

Heräsin kymmenen maissa ja siirryin suoraan aamukahvi kourassa työpöytäni ääreen. Päiväni alkoi eilen päättyneen Runonkulman galleriassa, Uudessakaupungissa esillä olleen näyttelyni teosten palautuskuljetuksen järjestämisellä. Poikkeuksellisesti en mennyt itse purkamaan näyttelyä: galleristi pakkaa teokset laatikoihin ja Matkahuollon on tarkoitus noutaa ne keskiviikkona tai torstaina.

Aamupalaa syödessäni piirsin samalla uusia miniprint-kuvia. Tarkoitus olisi tällä viikolla saada ne valmiiksi, mutta onneksi en ole satavarmasti luvannut mitään.

Kävin pankissa maksamassa laskut ja samalla tarkistin, että lähettämäni vedokset on maksettu ajallaan tilille (kyllä, kaikki olivat - ihanat ja täsmälliset asiakkaani!)

Tarkoitus oli viedä tänään vedokset kehystämöön, mutta niiden signeeraus jäi eilen kesken, kun käsi alkoi krampata, eivätkä juoksevat numerot ja vedossarjojen koot enää pysyneet päässä. Ajattelin ensin signeerata kehystettävät työt loppuun aamulla ja lähteä sitten liikenteeseen, mutta koska sade piiskasi maata, katsoin paremmaksi keskittyä tänään rauhassa teosten (myös muiden kuin kehystykseen menevien) signeeraamiseen ja mennä kehystämöön huomenna. Signeerausprosessi on ottanut hyvän seitsemän tuntia (jossa tosin yksi tunnin ruokatauko ja pyykit kävin myös välillä ripustamassa kuivumaan) ja vielä on pieni pino vedoksia signeeraamatta. Loput jäävät suosiolla huomisaamuun.

Kehystämöön menevät vedokset pakkasin sateen kestävään pakettiin, varmuuden vuoksi.

Luovaa työtä - aamun lyhyttä piirustelutuokiota lukuunottamatta - tähän päivään ei mahtunut.

---


I've been participating on a study where I've - among other people who make their living with creative work - have been raporting how my working days go, seven days of one week for four times a year. Today I heard bad news from the writer and I heard that the project has been postponed for now. But I was so prepared to this project, that I decided to write my day raports here, in my blog, for this week.

So, here it goes.

I woke up at ten, crabbed my coffee mug and went straight to my working desk. I started my day with organizing a transport for my exhibition works from the exhibition that ended yesterday at the Runonkulma gallery in Uusikaupunki. Exceptionally I didn't go there myself, but the gallerist will pack the works in boxes and Matkahuolto (a transport company) should pick up the packages on Wednesday or Thursday.

While I was eating breakfast, I also was drawing some new miniprint pictures. I should finish the prints this week, but I'm extra happy that I haven't made any promises on that.

I went to a bank to pay my bills, and at the same time I checked that prints that I have sold lately were paid in time (yes, they all were - my wonderful customers!)

I had a plan to take some prints to the frame shop today, but I didn't get them all signed yesterday, when my hand started cramping and those numbers and editions started to go messy. I first thought about signing the prints to be framed during morning, and then leave to town, but as the rain was pouring, I decided that I would concentrate on signing and numbering of the works (not only the to-be-framed ones) and I'll go to the frame shop tomorrow. The process has taken over seven hours today (in which I had a one hour lunch break though, and I also hanged the laundry to dry amidst the work) and still there are some works unsigned. I will finish the signing process tomorrow.

I packed the prints going to be framed to a water proof package, just in case.

I didn't actually do any creative work today - only the short moment with drawing at breakfast time.


tiistaina, tammikuuta 06, 2015

Kuparia ja lasia pakatessa // Packing copper and glass



Viisi päivää uutta uutta vuotta takana, ja niistä suurin osa mennyt Vaskenruosteyrttitarha-installaation valmistelun kanssa. Installatio oli edellisen kerran esillä Taidehalli TR1:ssä Tampereelta syksyllä 2013 ja palasi sieltä siis jo yli vuosi sitten, mutta vasta nyt, kun uusi näyttely kolkuttelee oven takana, sain aikaiseksi vihdoin käydä purkamassa paketit. Nesteet olin melkein kaikista tyhjentänyt jo samantien Tampereen näyttelyn päätyttyä, mutta koko koko viime vuoden saivat kuparikukkaseni kasvaa laatikon pohjalla rauhassa aivan uskomattoman sinisiksi/turkooseiksi ryöpyiksi. Mutta ei voi mitään, pakko oli saada astiat uuteen käyttöön. Niinpä kuvasin kaikki kupariyrtit, keräsin espanjanvihreän pigmentin talteen ja siivosin sekä kukat että lasiastiat, laitoin uudet kukat valmiiksi istutusta varten ja pakkasin hellästi kuplamuoviin ja sanomalehtipaperiin. Nyt ovat laatikot työhuoneella valmiina noutoa varten. Prosessi jatkuu parin viikon päästä Oulussa.

---

Five days past already, of this new year, and most of those I have prepared my Copper Rust Herb Garden installation. The installation was shown last time at Taidehalli TR1 in Tampere during fall 2013 and it came back over a year ago, but it was until now, when a new exhibition is soon coming, when I finally got myself to unpack the parcels. I had already emptied all the liquids right after the Tampere exhibition ended, but during the whole last year my small copper herbs were forgotten, so they could peacefully grow to be those unbelievable blue/turquoise flowers. But no can do, I had to re-use those vessels. So, I documented all my copper herbs, I collected the verdigris pigment and cleaned both the herbs and glass vessels, I made some new flowers ready to be planted and I gently packed them in bubble wrap and old newspapers. Now there are new parcels waiting at the studio, to be picked and shipped to Oulu, where the process continues after a few weeks.


keskiviikkona, maaliskuuta 12, 2014

Joan as Police Woman - Holy City


Pitkän aikaa asiaa aikoneena, sain vihdoin aikaiseksi liittyä Society6:een. Oma kuvitustöitten kauppani löytyy osoitteesta http://society6.com/paivihintsanen Postimaksut eivät tunnu pahoilta, mutta en tiedä, miten tulli reagoi (tuotteet tulevat USAsta). Pääosin olenkin kohdentanut tuon kaupan rapakon takaisille asukeille - sieltäkin tulee aina tasaiseen tahtiin kuvakyselyitä, joihin nyt ehkä tätä kautta pystyn vähän vastaamaan. Mutta pitänee ottaa ja tilata muutamia tuotteita ja samalla testata, millä korteilla toimii paypalin lisäksi (sain vinkkiä, että myös Visa electron toimisi tuolla, mutten ole vielä tarkistanut).

Mietin jo, että miten tämä projekti on saanut lykkäytyä niin kauan - kuvituksethan ovat valmiina ja olemassa ja muukin pläkkiselvää. Mutta kylläpähän tuo kuvien lataaminen ja muu siihen liittyvä vain vaati melkoisen keskittymisen, käytännössä tähän meni koko maanantai. Onneksi oli koko päivä käytössä ja tälle varattu, vaikka se sitten merkitsikin työpäivän venymistä klo kolmeen aamulla. Väsymyksestä huolimatta ihana olo, kun jotain tällaista vihdoin saa aikaiseksi ja ajasta löytyy aukko tälle vaikka väkivalloin pakottaen löytyisikin. Vielä kun saisi etsittyä niitä muita aukkoja niille muille ideoille, jotka odottavat.

Berliiniin suunnittelema näyttelykokonaisuus on saanut odotella toteutustaan muiden varjossa niin kauan, että sen tekemiseen on jo vaikea ryhtyä. Ideat on kirjoitettuna paperille ja hahmoteltuna, mutta jotenkin ne lopulliset kuvat ovat jo vähän hämärtyneet mielessäni. Ne ovat jyllänneet pään perukoilla niin kauan, että tässä vaiheessa ovat jo vähän turhautuneet odottamiseen. Uskon kylläkin, että saan niistä kiinni, kun pääsen ihan oikeasti tekemään niitä, muutakin kuin taustavalmisteluja tai aikomista. Hiljalleen olen aloitellut, mutta vielä on pöytä ja mieli niin täynnä muuta sälää, että en ole oikein saanut työstä kiinni. Vaikeutta lisää aihe, joka tuntuu itselleni raskaalta ja jota en, tästä maininnasta huolimatta, tahdo tässä yhteydessä, vielä, kertoa. Sen paikka on sitten, kun teossarja on valmis ja tarina valmis kerrottavaksi.


Valmisteluja olenkin tehnyt melkoisen rahasumman edestä. Tuntuu aika huikealta, kun parin päivän aikana saa kulumaan suorastaan tonneja. Tilasin paperia, pakkaustarvikkeita ja muuta asiallista yli tonnilla ja eilen astelin tilitoimistosta suoraan toiselle puolelle tietä ja ostaa hurautin itselleni uuden koneen. Siihen pitää tehdä vähän personointia ja saan sen vasta ensi viikolla, mutta todennäköisesti asentelen ohjelmat (ja printterin) vasta sen jälkeen, kun olen saanut Berliinin näyttelyn kuosiin ja printteristä ulos.

Edelleen on muuten testaamatta, saanko jatkettua muutamia kesken olevia teossarjoja loppuun tuolla printterillä, vai jäävätkö kesken. Olen niin neuroottisen tarkka värisävyistä ja HP:n printterillekin väriprofiilien askartelu otti aikaa toista vuotta aktiivista työtä, että voi olla, että muutamat kuvasarjat jäävät kesken. Tarkoitukseni oli ehtiä kokeilla sarjojen viimeistelyä nyt keväällä, mutta todennäköisesti en ehdi testaamaan ennen alkukesää: vaikka aikaa löytyisikin jostain toivontaiden sarjasta, niin paperi on nyt niin niukilla, että ajankohtaiset näyttelyrupeamat menevät ensisijalle...

maanantaina, syyskuuta 30, 2013

The Haxan Cloak - The Fall


[Crab Invaders. Pigmenttimustetuloste, 8x8cm (+marginaali), ed. 30.]

Viikonlopun migreeni huipentui yhtä-äkkiseen (!) hampaan halkeamiseen. Söin kaikessa rauhassa ruisleipää, joka ei ollut edes kovaa, kun hampaasta irtosi pieni palanen. Hampaita harjatessa lavuaariin kolahti sitten suurempi möhkäle. Oli tosin juurihoidettava hammas, joten ei tuntunut juuri missään ja todennäköisesti irronneet kimpaleet olivat paikka-ainetta ja täytettä, mutta kieleen tuntui kuin hampaasta ei olisi muuta jäljellä kuin pieni suikale paraatipuolta. Mitä tästä on pääteltävä: hajoaminen on alkanut. Onneksi päivystykseen pääsi heti aamulla, ei tarvinnut kauan kieltä härnätä suun uudella ulottuvuudella.

Tänään työ on ollut jälleen tahmaa ja paikoillaan polkemista. Tampereen messuille valmistautuminen ei lopulta ole ollut mitään hilpeää rentoilua kuten Habitareen valmistautuminen - kiireestään huolimatta - oli. Viime viikon ruuhka, muutama sairastelupäivä, tekniset ongelmat ja hillitön universumin pilkka - sekä nämä yllättävät lahoamiset kesken parasta työhetkeä - ovat korjaustoimenpiteineen vieneet liian suuren osan aikaa tiheästi aikataulutetusta kalenteristani. Olisin niin halunnut olla valmiina jo tänään ja relata kaksi päivää ihan muissa meiningeissä, mahdollisesti jotain uutta, pientä tehden, mutta vielä tämän illan teen tilaushommia, ja todennäköisesti huomisenkin. Harmittaa kyllä, kun uudet pikkuvedokset eivät vieläkään näe päivänvaloa, mutta ehkä sitten myöhemmin syksyllä.

Tuntuu, etten ole saanut juuri mitään aikaiseksi koko viikonlopun ja maanantain aikana, mutta kun tässä vähän tarkemmin kelailen ja tutkin työpäiväkirjaani, niin ovathan nämä kuitenkin olleet suhteellisen tuotteliaita työpäiviä - en vain ole tehnyt sitä mitä olisi pitänyt. Olen ajelehtinut opettelemaan facebook-appseja ja bootstrappia, kirjoitellut Plankko-ryhmälle tiedotuskirjettä ja tehnyt yli kymmenen pientä päivitys- ja graafista hommaa. Miksi sitten tuntuu siltä, etten ole saanut mitään aikaan? Ehkä siksi, kun ikiomat projektit ovat taas näytelleet vähän turhan hiljaista sivuroolia. Pitää kirjoittaa jatkossa kalenteriin ihan oma päivä niille ja sitten myös pysyä suunnitelmassa.

Nyt on tosin työn alla tilaustyö, jonka pariin pääsemistä maltan tuskin odottaa: kartta fantasiakuvituksin eräälle yritykselle. Tarkoitus on viimeistellä se loppuun vielä tämän päivän aikana: kynttilän valossa, kaakaota juoden ja viinirypäleitä popsien, hyvän musiikin tahdissa.

maanantaina, toukokuuta 25, 2009

Andrew Wk - Party Hard


[Ennakkomainontaa: Poissa 14. Pigmenttimustetuloste, 15x14cm]

Olen ottanut käyttöön viime viikkoisesta Ankasta myös Roopen hienon ilmauksen: Himppu! Se korvatkoon kaikki muut voimasanat tästä lähtien, koska voimasanoista on tullut kohtuullisen voimattomia, huomaan.

Piti vielä päivitellä, mutta loput työt jätän suosiolla huomiseen, ennenkuin käsi kramppaa kokonaan.

Tajusin, että tarvitsisin elämääni sellaisen selostuksen, joka on noissa YLEn Ykkösen kaikenmaailman dokumenteissa. Se on jotenkin aina niin äärimmäisen rauhoittavaa.

Ovatpa ajatukset irrallisia tänään.

maanantaina, heinäkuuta 21, 2008

Morning Jacket - Touch Me I'm Going To Scream Pt. 2


Sadetta ja viileää, mutta mukavia viestejä ystäviltä facessa ja meilissä, lohduttavaa.

Ullan kanssa oli tänään kevytpalaveri värijutuista. Lähinnä mietittiin syyskaudella / alkutalvesta valmistuvia väriohjeistuksia Colorian sivuille ja vähän muutakin asiaan liittyvää. Coloriaankin olen pitkästä aikaa päässyt kevyesti käsiksi: olen tehnyt itselleni tiukan päiväohjelman, johon kuuluu joka päiväinen annos Colorian kanssa puuhailua.

Päiväohjelmaan itseasiassa kuuluu kävelylenkkikin, mutta koska ulkona sataa taas ja olen tehty sokerista, pitänee korvata se katsomalla YouTubesta Xanadua.

tiistaina, kesäkuuta 12, 2007

Maximo Park - Books From Boxes


Paluumatka eilen 19:07.

Eilinen meni Joensuussa. Näissä kesäretkissä on se huono puoli, että päivässä tapahtuu enemmän kuin normaalissa elämässä muutamassa päivässä ja lopulta koko pitkällinen matkatarina supistuu pariin lauseeseen ja kuvaan. (Carelicumin värinäyttelystä tulee kylläkin varmasti enemmän juttua Coloria-blogin puolelle). Päivä ilman konetta oli melkein autuutta ja matkan aikana päähän alkoi tulvia ideoita niin, että oli pakko ostaa taidemuseosta vihko, johon pääsi kirjoittamaan parhaimmat päältä. Oman klanginsa päivälle antoi lievä koko eilisen kestänyt MMM-olo: menomatkalla bussissa onnistuin näkemään niin todentuntuista ja loogisesti etenevää unta, että koko loppupäivä tuntui lievältä trippailulta (työskentelin insinöörinä Finnairille ja kehitin lentokentälle passeilla avattavan ja suljettavat turvasäilytyslokerot, joihin voisi turvallisesti jättää auton ja kodin avaimet ynnä muun ekstran lennolle lähdettäessä. Lisäksi kehitin kännyköitä (ja muita sellaisia pieniä juttuja varten, joita ei haluaisi matkatavaroihin laittaa) pomminkestävän säilytysrasian, jonka pystyisi sulkemaan ja avaamaan vain lentokentällä tietyissä pisteissä, ei lainkaan lentokoneessa. Tottakai kehitin siinä ohessa vielä jonkun sensorisysteeminkin, ettei ko. rasioita voisi viedä avoinaisina koneisiin. Ja jakkupukukin oli päällä koko hela tiden. Silmälaseista en ole ihan varma.) ¬_¬


Taito-kortteli Joensuussa synttärikakkuineen. Ei syötävä (en kylläkään testannut).


Lintulan luostarin koivukuja.


Lintulan luostarin kartano.


Voikukkaparatiisi.




Kotiin palattuani tuli hyvä mieli, kun sähköpostiin oli tippunut muutama kysymys tästä harppauksestani rättiartsuilun pariin. Kuviota saa käyttää ilman muuta, antaa mennä vaan, jos kelpaa. Kuva valmiista tuotteesta olisi sitten hienoa saada... Itseasiassa, kunhan saan ensin itse tehtyä tuon peiton, tarkoituksenani on sen jälkeen koota verkkoon downloadattavaksi ohjeistus tähän kuviopiirroksineen kaikkineen. Se on tulossa jakoon maksutta freewarena tai vapaaehtoista lankakerämaksua vastaan (jos on freeware ja shareware, niin olisiko tämä sitte woolware?) Tietenkin... jos minua välttämättä haluaa lahjoa vaaleilla kasvivärjäykseen soveltuvilla villalangoilla (tai ihan millä vaan) jo etukäteen, katuosoitteen saat meilillä (ja hei, synttäritkin lähestyy...)

Toinen kysymys koski tuon piirroksen (kaava?) tekemistä tietokoneella ja muutenkin koneen hyötykäyttöä projektissa. Olen itseasiassa miettinyt tekeväni siitäkin ohjeet rautalangasta projektin päätyttyä - kokonaisvaltainen paketti tulossa. En loppujen lopuksi lähtenyt vielä kauhean pitkälle säätämään, kun tavallisestikin projekteissa valkenee vasta tehdessä se, miten asia olisi kannattanut hoitaa. Mietin kyllä, kuinka tuon peittosuunnitelman photarisäätöä voisi nopeuttaa photarin actionseilla ja esim. tehdä valmiiksi appletteja, joilla tulevaisuudessa saisi samantyyppiset projektit nopeammin speksattua. Appletteja en vielä suuremmalti säätänyt, mutta tein piirrosvaiheessa pari erilaista täyttöä (pattern) noista toistuvista kuvioista paint bucketille (kuvat tuossa vieressä), joten esim. taustan ja reunojen kuvioiden asetteluun ei mennyt juurikaan aikaa. Ainoa action on tähän mennessä ollut tuo edellisessä postauksessa mainitsemani yksittäisten ruutujen erottaminen ja suurentaminen + tallentelut. Tämän tyyppisiä helpotuksia löytyy varmaan useampia.

maanantaina, lokakuuta 30, 2006

Billy Talent - Pins and Needles


Väritettävää.

En edes jaksa änistä mitään töistä ja kaikenmaailman vastoinkäymisistä, kun kiire & sössiminen näyttää olevan normaaliarkea, eikä mikään ininällä ainakaan paremmaksi muutu. Eilen illalla monitorin edessä istutun viikonlopun päätteeksi iski kohtalainen kateus, kun Liisa ilmoitti lähtemänsä Kokoon katsomaan Basement Jaxxia. (Liisa on Lontoon lisäksi ehättänyt verkkoonkin.)
No, ulkona on sentään lunta - vaihtelua normaalinäkymään!

Tänään oli perinteinen itsensäkehittämismaanantai, eli joogaa ja sanakirjaa (olen tavoittanut K-kirjaimen). Tosin joogassa torkahdin, enkä voi etsiä lisätietoja ennakkosuunnitelmani mukaisesti sanakirjasta lukemastani kale-alkuisesta kummasta soittimesta, koska unohdin jo tuon sanan loppuosan. Muutenkin elän näköjään melkoisessa unhoituksen laaksossa - jostakin ihan oikeasta asiasta piti blogata, mutta näköjään sanoja syntyy, vaikkei asiaa ole.

Musiikkielämyksissä olen keskittynyt audacityjuttuihin. Uunituoreen Robbie Williamsin tilasin musiikinvälittäjäagentiltani ja riisuin jo kääreistäänkin, mutta soittimeen en ole uskaltanut sitä vielä laittaa. Hmm. Viimeksi taisi kestää pari viikkoa tämä viivyttely ja maanittelu, nyt ajattelin kerätä rohkeutta jo viikon sisällä.

Eihän siellä levykauppa X:ssä edes ollut sitä Robbie Williamsin limited edition -levyä. Ihan turhaan nolasin itseni.
- Timppa 27.10. agenttitehtävänsä päätteeksi -